באקו, אזרביג'אן

אזרביג'אן נמצאת בגבול, בין אסיה לאירופה, בחבל הקווקז. היא קיבלה את עצמאותה לאחר התפרקות בריה"מ. זוהי מדינה צעירה ועשירה בנפט, שבירתה באקו שוכנת לחוף הים הכספי. התושבים אזרים, מוסלמים שיעים, מאד מתונים. לעוד טיולים של טיול אחרי קורונה לחצו כאן.

טיול אחרי קורונה - מגדלי הלהבה - באקו

באקו הינה עיר תוססת, מלאת ניגודים: גורדי שחקים מודרניים מול רובע עתיק, מוקף חומה, בימי הבינים, מזרקות מהממות מול מבני חמאם עתיקים, ארכיטקטורה חדשנית מול מגדלי אבן עתיקים.

לטיסה ולמלונות בבאקו אזרביג'אן ליחצו כאן

זוהי עיר תיירותית, עם טיילת ארוכה ומקסימה, לאורך חוף הים, מזרקות הפזורות ברחבי העיר, מוזיאונים, מבנים מודרניים וייחודיים, עיר עתיקה ושווקים ענקיים. התחבורה בעיר מתנהלת בעיקר במוניות, שהן זולות במיוחד. בעיר מספר רב של מלונות, והיא זולה מאד לתיירים הרבים המבקרים בה.

“העיר העתיקה, השוכנת במרכז באקו, הינה אתר מבוצר ומוקף חומה. הקמתה מתוארכת למאה ה-12. העיר העתיקה היא הלב של באקו. רק במאה ה-19, העיר החלה להתפשט אל מעבר לחומות, אך הגרעין הקשה של התושבים, שמנו באותה תקופה כ-7,000 נפשות, המשיך להתגורר בין סמטאותיה הצרות.”

החלטנו, יחד עם עוד זוג חברים, לרכוש חבילה הכוללת טיסה, מלון והעברות לעיר, למשך 6 ימים.

מאחר ומחוץ לעיר ישנם אתרים מאד מפורסמים, וכדי לא להחמיצם, החלטנו, עוד בארץ, לחפש מדריך מקומי, דובר עברית, המתמחה בקבוצות קטנות של ישראלים. למדריכים המקומיים יש בדרך כלל רכבי הסעה עם נהג. הם אוספים את המטיילים מהמלונות, לטיול של יום שלם, עם עצירה לארוחת צהריים במסעדה אותנטית.

בבאקו יש מספר מדריכים דוברי עברית, שאת פרטיהם ניתן למצוא באינטרנט. בחרנו במדריך ראובן (בפייסבוק - ראובן טיולים בבאקו), שנענה לכל בקשותינו, עם רכב הסעה נוח, המתאים לקבוצות עד 19 איש וטיולים ארוכים ומושקעים, ידע למכביר, ומחיר השווה לכל נפש. סיכמנו אתו על 3 ימי טיול.

זמן קצר לאחר הגעתנו למלון יצאנו לסיור הכרות עם הסביבה הקרובה.

היום הראשון לטיול

בשעה 04:30 מונית אספה אותנו לנתב"ג, החברים שלנו, כבר חיכו במקום.

נחתנו בשדה התעופה בבאקו בשעה 11:45 (הזזנו את השעון שעה אחת קדימה).

סיכמנו עם החברים שנפגש בערב, אצלנו במלון, לסיור ערב עם מדריך מקומי, דובר אנגלית, שהוזמן על ידם באמצעות האינטרנט. יצאנו לסיור בסביבת המלון. חצינו את הכביש הסואן, במעבר תת קרקעי, אל הטיילת בה ממוקמים הגלגל הענק וקניון הים הכספי. טיילנו לאורך הטיילת מול המלון. מדשאות רחבות, קיוסקים ומשטחי הליכה רחבים ומרוצפים קידמו את פנינו. עובדי ניקיון וגננים שומרים על הטיפוח. מול עיננו מתנשא לגובה רב גלגל ענק "העין של באקו".

גלגל ענק "העין של באקו" - BAKU EYE

באקו אימצה את האטרקציות של אחיותיה האירופיות, ובנתה לעצמה גלגל ענק המשקיף על קו הרקיע. הגלגל מסתובב באיטיות רבה, ומשלים סיבוב ב-30 בדקות. הגלגל הוא מהגבוהים בעולם, נראה כהעתק של הגלגל הענק של פריז ולונדון, וממנו ניתן להשקיף על העיר והמפרץ.

הגלגל הענק, הממוקם בתוך פארק, נחנך בשנת 2014. גובהו 60 מ' ויש לו 30 קרוניות סגורות, אשר הדלתות בהם נפתחות ונסגרות בצורה מרוכזת, בשליטה מרחוק. מחלון הקרוניות נצפים העיר והמפרץ וכל האזור נפרש למטה. החלטנו להגיע בשנית למקום, ולעלות על הגלגל, ביום אחר.

על הטיילת, בקרבת מקום, מתנוסס מבנה בעל ארכיטקטורה שוות לב – קניון הכספיאן, חוף הים.

קניון הים הכספי – CASPIAN WATER FRONT MALL

מרכז הבילויים של באקו, הממוקם בקצה המערבי של שדירת החוף, ממש על שפת הים. זהו פרויקט הקמעונות, הפנאי והבילוי מהגדולים בבאקו. המבנה, בעל הצורה המיוחדת, נגזר מסמלה של אזרבייג'ן, בהשראת בית האופרה בסידני שבאוסטרליה.

עמדנו על טיילת החוף והעפנו מבט לכיוון הים. בלב הים, במרחק לא רב מאתנו, התנוסס לו מבנה נוסף המזכיר סירה ענקית.

מגדלי הלהבה – FLAME TOWERS

אזרבייג'ן מכונה "ארץ האש" ואלמנטים של אש מופיעים רבות בתרבות ובהיסטוריה האזרית. בשל חשיבות האש בתרבות המקומית, בחרו לתת לה מקום של כבוד בעיצוב גורדי שחקים בבאקו.

בלב ליבה של באקו הבירה, ניצבים בגאון שלושה גורדי שחקים, כל אחד מהם בגובה שונה, וביחד הם מרכיבים אלמנט שיוצר מראה של להבות בוערות. המתחם עוצב על ידי חברת אדריכלות הוק, שמקום מושבה בלונדון, ואילו את הבנייה ביצעה חברה אזארית והיא הסתיימה בשנת 2012, בעלות של 350 מיליון דולר.

מגדל הלהבה הגבוה מכולם מתנשא לגובה של 190 מ' ובו 39 קומות המשמשות למגורים.

המגדל השני – בגובה 160 מ' ובו 37 קומות, משמש כבית מלון של חברת פריימונט, בדירוג 5 כוכבים. יש בו 318 חדרים עם נוף אל העיר והים הכספי. המגדל השלישי משמש למשרדים ומתנשא לגובה של 140 מ', ובו 34 קומות. שלושת הבניינים ניצבים על פודיום שגובהו 3 קומות ותקרתו שקופה. עיצוב המגדלים מזכיר בצורתו להבות אש אשר ביחד עם 10,000 נורות לד הפרושות עליהם, משמשים המגדלים בלילה כמסכי ענק המקרינים להבות אש, דגלים ודמויות סמליות.

המגדלים הופיעו מספר פעמים במהלך שידורי האירוויזיון בשנת 2012 וכן על בול שהופק לכבוד האירוע.

נפגשנו עם חברינו בשעה 19:15, ליד המלון.

הנהג עם רכבו, שאמור היה להתלוות אלינו, לא ידע אנגלית, ושחררנו אותו. תפסנו נהג מונית אחר וסיכמנו אתו על נסיעה ל-4 אתרים. התחלנו במגדלי הלהבה והאזור הסמוך. עשינו תצפית על "עיר האורות" והתרשמנו מהמגדלים.

המשכנו בנסיעה לכיוון העיר העתיקה ומגדל הבתולה. המונית המתינה לנו והלכנו לטייל באזור המגדל.