טיול בצפון יוון - עוד חוויה משפחתית

חיפשנו מקום לטיול משפחתי "קליל" יחסית, עם מחירים לא יקרים ללינה ולאוכל, ומזג אויר נוח לתחילת אוקטובר. קיבלנו המלצות על צפון יוון, נעזרתי בתכנון באתר "יוון והאיים" ובהמלצות באתר למטייל.

טיול אחרי קורונה, הטיילת בסלוניקי, מקום מופלא להירגע
טיול אחרי קורונה, הטיילת בסלוניקי

ברור היה לי שבאיזור של סלוניקי יש מספר אטרקציות גדולות יחסית - חצי האי פיליון, חצי האי חלקידיקי והאולימפוס. ידעתי מראש שבפיליון ובחלקידיקי העיקר זה החופים, ולכן מראש לא תכננתי להיות שם. הגענו רק ביום האחרון לחלקידיקי, מאחר וידענו כבר שהתחזית תהיה טובה, ומרחק הנסיעה אליו מסלוניקי הרבה יותר קצר מאשר לפיליון. על האולימפוס (כמו על צומרקה) ויתרתי מראש, כי מבחינת נופי טבע הספיק לנו זגוריה.

להשוואת טיסות ומלונות ביוון לחצו כאן

טיול אחרי קורונה, KAYAK, השוואת טיסות ומלונות

התלבטתי גם על נסיעה מזגוריה לכיוון פראגה (עיירת חוף מומלצת במערב יוון), אבל ויתרתי על זה מאחר ומדובר על נסיעה של עוד שעה וחצי כל כיוון מיואנינה, וגם יצאתי מנקודת הנחה שבאוקטובר לא יהיה מה לעשות שם, כי החופים לא יהיו מלאים.

ידעתי שכמעט בכל מקום שניסע אליו יהיו הרבה ישראלים, ואכן כך היה. אולי רק ביואנינה היו יחסית פחות ישראלים מבמקומות אחרים. בכל מקרה - לי זה לא הפריע.

טיול אחרי קורונה, צפון יוון
“מאחר ובמשפחתנו יש 3 ילדים בוגרים - בת שחיה בניו יורק (בת 24), בן בן 22 ובן בן 15 - היה חשוב לנו לשלב בטיול גם ערים ובילויים, לכן הקדשנו יותר זמן יחסית לערים - סלוניקי ויואנינה.היינו יומיים מלאים פלוס בסלוניקי, למרות שידעתי מראש שבסלוניקי למשל אין יותר מדי מה לראות יותר מיום אחד מלא.”

היוונים הם עם מאוד חביב ונעים. הרבה מהם לא יודעים אנגלית, במיוחד המבוגרים, אבל הם תמיד ינסו לעזור. אפשר להיכנס למסעדה ולבקש להשתמש בשירותים,. מנסיוני - בכל מקום שבו ביקשתי - אמרו שאין בעיה.

מזג האויר בטיול שלנו היה סביר. ביום הראשון בסלוניקי היה די חם, מקס' 29-30 מעלות. אח"כ במטאורה היה נעים. בזגוריה ביום הראשון היה גשום (טיילנו בגשם, עם מטריות), וביום השני גשום רק בבוקר. ביואנינה ובמצובו היה נעים. בגרבנה היה טפטוף, ובסלוניקי גם טפטופים וגשם רק ביום ההגעה החוזרת אחה"צ/ערב. ביום האחרון בחלקידיקי היה נאה, לא חם.

סיכום קצר של הטיול עצמו בצפון יוון

טסנו לסלוניקי (שעתיים ורבע טיסה) בחברת Aegean, שם שכרנו רכב ב-SIXT ונסענו למטאורה (כ-3 שעות נסיעה ברוטו), משם לכפר אריסטי בזגוריה (הרי הפינדוס) (כשעתיים נסיעה ברוטו), משם ליואנינה - עיר בצפון יוון, על שפת אגם (כשעה נסיעה ברוטו), משם למצובו (כפר יפה בצפון יוון, כשעה נסיעה ברוטו). משם חזרנו לסלוניקי, דרך גרבנה (עיר הפטריות) - לגרבנה נסיעה כשעה בדרך צדדית, ומשם לסלוניקי עוד כשעתיים ורבע, ומשם נסענו ליום טיול במוזיאון המדע בסלוניקי (חצי שעה נסיעה) ובחצי האי הסמוך חלחדיקי (כשעה נסיעה לכפר הראשון).

האטרקציה הגדולה ביותר היא המנזרים התלויים במטאורה. זגוריה יפה, במיוחד קניון הויקוס והכפרים (לא לוותר על תצפית BELOI). ביואנינה עשינו טיול אופניים סביב האגם, ביקרנו במערת הנטיפים בפארמה ושטנו בסירה לאי (כדאי גם להקיף אותו ברגל). במצובו ביקרנו ביקב ונסענו לאגם המלאכותי היפה הסמוך. חלקידיקי מומלצת מאוד בעונה החמה, עם חופי ים משגעים. לסלוניקי מספיק יום אחד, כולל עליה למבצר (לתצפית על העיר), עליה למגדל הלבן, ושיטוט בשוק ובאיזור הבילויים.

סה"כ נסענו בטיול 1450 ק"מ, שאת כולם אני נהגתי, ברכב לא אוטומטי. לא הכי קל, אבל "עמדתי בזה" בגבורה...

כסף

רכשתי בארץ 1400 יורו מזומן. ידעתי שלא בכל מקום ביוון אפשר לשלם באשראי. בערים ובבתי המלון אפשר כמובן, וגם ברוב המקומות בכפרים. אבל באיזורים היותר כפריים לא בכל תחנת דלק אפשר לשלם באשראי, וכמובן על קניות קטנות ועל קניות בשווקים לא הגיוני לשלם באשראי. הוצאתי עוד 200 יורו בכספומט (בעל המלון במצובו ביקש שאשלם לו מזומן, וככה גם חסכנו את המיסים), וקיבלתי עוד 140 יורו מזומן מפספורטקארד על איחור בקבלת מזוודה. יש כמובן עלות על משיכת מזומן בכספומט - ב-2 המקומות שמשכתי היתה תוספת 2.40 יורו, אבל נתקלתי גם במקומות שדורשים הרבה יותר (אפילו 5 אחוז מהמשיכה !!!), ע"י כך שנותנים שער המרה גרוע ליורו. כדאי לבדוק לפני שמושכים (הכספומט מציג את העלות לפני אישור הפעולה).

בתי מלון ביוון

בגדול - מחיר הלינה ביוון הוא כמחצית המחיר שבארץ.

בתחילה חיפשתי מלונות דרך Booking. בסלוניקי יש הרבה מלונות בוטיק, שמרוכזים באיזור שמזרחית לרובע הבילויים (לדדיקה), או ברובע לדדיקה עצמו (אבל צריך להביא בחשבון שבלדדיקה יש לא מעט רעש של בליינים ומועדונים). המלונות בוטיק הללו חמודים, עם עיצוב מודרני, בבתים ששופצו. יש גם שירות טוב של הצוות, וארוחת הבוקר טובה יחסית (כמו שכל המקומות ביוון שבהם התארחנו). ארוחת הבוקר כוללת גם עגבניות ומלפפונים, לרוב גם פירות - תפוח/אגס/בננה, גבינה צהובה, נקניקים ויוגורט. לרוב מגישים חביתות (ואם לא - אז ביצה קשה). לא מגישים גבינה לבנה. קפה הפוך כרוך לפעמים בתוספת תשלום. בכל מקום יש גם בייגלה טעים עם שומשום, מאפים סטייל בורקס, עוגות יבשות וקראוסונים, וכמובן קורנפלקס, נוטלה, ריבה ודבש.

היו מספר מקומות שהתקשרתי ישירות למלון ולא הזמנתי דרך בוקינג, וככה השגתי מחירים יותר טובים מהמחיר בבוקינג. במלון במצובו למשל השגתי מחיר של 150 יורו ל-2 חדרים עם א. בוקר, ובעל המלון ביקש את הכסף במזומן (ככה חסכנו גם את תשלום המס תיירות, שיוצא בדרך כלל 1.5 יורו לחדר ללילה). גם ביואנינה ובזגוריה (אריסטי) הזמנתי את המלון ישירות מהמלון, ולא דרך אתר אינטרנט.

בכל המלונות יש WIFI, באיכות טובה.

ראה מחירים של בתי המלון בקובץ אקסל נפרד.

מוניות ותחבורה ציבורית באיזור סלוניקי

יש מלא מוניות בסלוניקי, השתמשמנו רק פעם אחת במונית משדה התעופה לעיר. משדה התעופה לעיר נסיעה עולה 20 יורו, ואם נוסעים כמה נוסעים עם מזוודות אז עולה 30 יורו. הנסיעה בלילה משה התעופה לעיר לוקחת כ-20-25 דקות. נאמר לי שרק בחלק לא גדול מהמוניות אפשר לשלם באשראי.

בסלוניקי אין רכבת תחתית. התחבורה הציבורית היא באוטובוסים. לעיתים רואים תורים עצומים של מקומיים שמחכים לאוטובוס. אנחנו נסענו באוטובוס פעם אחת בלבד, מאיזור המגדל הלבן לשדרה המרכזית, משם הלכנו ברגל למלון. כרטיס אוטובוס חד פעמי בעיר עולה 1 יורו, ואפשר לרכוש אותו ברכישה עצמית ממכשיר בהיר שנמצא על האוטובוס. בגלל הצפיפות הגדולה באוטובוס שנסענו בו - לא הצלחנו להגיע למכשיר, וכך יצא שנסענו בחינם :).

תחבורה - שכירת רכב, תשתיות תחבורה, אכיפה, דלק

שכרתי רכב ב-SIXT, דרך rentalcars. לקחתי פולקסווגן טרנספורטר, ידני בנזין (עלה 1880 שקל ל-9 ימים, ועבור נהג נוסף - 40.5 יורו). קיבלנו רכב עם 48 אלף ק"מ, ובלי "פינוקי